Ajankohtaista

Asiakkaan polku verkossa ja miten se saadaan johtamaan luoksesi

Usein tuotteista ja palveluista kertominen ei ole ongelma, mutta tuommeko esiin sen, miten ne muuttavat asiakkaamme elämän paremmaksi? Löytääkö asiakas sisällöistä itsensä, pystyykö hän samaistumaan niiden sanomaan? Kun tarjoat kiinnostavia sisältöjä asiakkaan ostoprosessin eri vaiheisiin, pysyttelee hän varmimmin valitsemallaan ja hänelle avaamallasi polulla. Tässä muutamia huomioita siitä, miten siihen päästään.

Asiakas palvelun ja toiminnan ytimeen

Ohjaako asiakaskokemus organisaatiosi toimintaa? Asiakkaan palveleminen parhaalla mahdollisella tavalla tulisi asettaa tärkeimmäksi tavoitteeksi ja organisoida oma toiminta sen ympärille. 

Kun omat strategiset tavoitteet, kohderyhmät ja heidän tarpeensa on selvillä, kannattaa kirkastaa, mikä on se hyvä, mitä asiakkaalle tuotamme. Kun tiedämme, minkä tiedon perässä asiakas tulee sivustolle, miten voimme häntä auttaa eri vaiheissa ja mitä haluamme hänen tekevän, alkaa asiakkaan polku verkossa hahmottua. Tältä pohjalta on helpompi lähteä suunnittelemaan myös sopivia sisältöjä someen, blogeihin, uutiskirjeisiin, esitteisiin, oppaisiin, podcasteihin, webinaareihin ja verkkosivuille tehokkaimmiksi todetuista kanavista riippuen.  

Asiakas vakuutetaan kiinnostavilla sisällöillä

Asiakas kaipaa laadukasta ja hänen tiedontarpeisiinsa vastaavaa sisältöä ostoprosessin eri vaiheisiin. Sisällön tulee olla helposti löydettävissä, innostavaa ja sellaista, johon voi samastua. Kun sisällöstä löytyy vastaus ongelmaan, matka polulla jatkuu. Asiakkaan suositukset ovat arvokasta sisältöä eri kanavissa hyödynnettäväksi.  Video asiakkaasta ja hänen suosituksestaan on tähän vakuuttava ja käyttökelpoinen keino. Kiinnostavaa sisältöä on hyvä tarjota myös sesonkien ulkopuolella, jolloin asiakas usein etsii tietoa ja harkitsee ostopäätöstä. 

Helppokäyttöinen verkkopalvelu ja kiinnostavat sisällöt sinetöivät ostoprosessin

Jotta asiakkaan päätöksenteko helpottuu, kannattaa verkkopalvelu tehdä helppokäyttöiseksi ja konkretisoida sisällöissä hyödyt asiakkaalle. Seuraamalla eri verkkofoorumeissa käytäviä keskusteluja, löytää kysymykset, joihin verkkosisällöissä voidaan vastata, sekä avainsanat, joita tekstissä kannattaa käyttää. 

Mitä innostavampaa sisältöä sivuilta löytyy, sitä kauemmin kävijä pysyy sivustolla ja mahdollisesti jakaa sisältöä myös omille tutuilleen. Näin myös sivustojen löydettävyys paranee hakukoneissa. 

Meiltä keinot sinun ja asiakkaasi elämän helpottamiseksi

Meiltä saat sisällöt ja keinot johdattamaan asiakkaasi luoksesi. Tutustu palveluihimme

Jaa