Suoraan sisältöön

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi eli SEO (search engine optimization)

Hakukoneoptimointi on menetelmä, jossa teknisillä, sisällöllisillä tai linkeillä edistetään maksutonta hakukonenäkyvyyttä ja lisätään näin verkkosivustolle tulevia kävijöitä – eli tuodaan lisää oikeita asiakkaita.

Hakukoneet ovat tiedonhankinnassa tänä päivänä tärkein kanava, jolla asiakkaat saadaan luoksesi. Hakukoneoptimointi auttaa sivustoasi nousemaan hakukoneiden hakutuloksissa ja näin parantamaan käyttäjäkokemusta sekä edistämään myyntiä. Hakukoneoptimointi ei ole kertaluontoinen tehtävä, vaan näkyvyyttä kannattaa parantaa jatkuvasti. Sivuston tulee olla sekä teknisesti että sisällöllisesti optimoitu, selkeä, kiinnostava ja vastata käyttäjän esittämiin kysymyksiin.


Mitä hakukoneoptimointi saavuttaa?

  • Hakukoneoptioimti vaikuttaa suoraan hakukoneiden tuloksiin.
  • Tuottaa lisää maksutonta liikennettä.
  • Parantaa brändinäkyvyyttä verkossa.

Hakusanatutkimus

Sisällön suunnittelussa lähdetään liikkeelle strategian ja avainsanojen suunnittelulla, eli mitkä asiat kuuluvat yhteen ja kannattaa pitää yhdellä sivulla sekä mitkä ovat avainsanat joilla sivuston halutaan löydyttävän. Hakusanatutkimuksella selvitetään hakutermit, joilla tehdään sivustoon liittyviä hakuja. Jotta sivustosi löydettäisiin, on tiedettävä millä sanoilla ja lauseilla käyttäjät etsivät tuotteitasi/palveluitasi ja käytettävä näitä sivustolla.

Sisällöntuotanto

Sisällölliset perusasiat kannattaa pitää kunnossa. Koko sivuston sisällössä, eli mm. otsikoissa, tekstissä sekä title- ja metatiedoissa hyödynnetään hakusanatutkimuksella selvitettyjä hakusanoja. 

Tekniikka

Sivuston sisällön lisäksi hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat mm. seuraavat tekniset seikat.

  • Sivustolla tulee olla selkokieliset, sivua kuvaavat urlit
  • Sivustolla ei saa olla tuplasisältöjä 
  • Sivuston latausaikojen tulee olla nopeat, joka asettaa rajoitteita esimerkiksi käytettäviin kuvakokoihin
  • Sivuston uudelleenohjaukset tulee tehdä oikein eikä siellä saa olla rikkinäisiä linkkejä
  • Informaatioarkkitehtuurin tulee olla selkeä
  • Omille asioille kannattaa tehdä omat alasivut, jolloin optimoiminen eri aihekokonaisuuksille on mahdollista 

Sivuston maine

Google arvottaa sivustoja myös ulkoisten linkitysten perusteella. Linkittävän sivuston maine ja teema vaikuttavat linkityksen arvoon. Mitä luotettavimmilta sivustoilta saat linkkejä, sitä enemmän se vaikuttaa sivustosi hakutuloksiin positiivisesti. Myös teemaltaan samanlaisilta sivuilta linkittäminen on arvokkaampaa.

Google My Business

Yrityksen näkyvyyttä Googlessa parantaa Google My Business -tilin avulla, jolla saadaan hallittua yrityksen tietoja Googlessa, esimerkiksi haussa ja mapsissa (ajo-ohjeet, aukioloajat, kuvat jne.). 


Ota yhteyttä

Autamme hakukoneoptimoimaan sivusi ammattitaidolla!

Sina Kurki

050 539 2147
sina(at)kixit.fi

Tutustu meihin