Markkinoinnin auditointi yrityksille

Markkinoinnin auditointi on tehokas keino varmistaa, että markkinointistrategia, -toimenpiteet ja -kampanjat tukevat liiketoiminnan tavoitteita parhaalla mahdollisella tavalla.

Mitä hyötyä markkinoinnin auditoinnista on?

Auditoinnin avulla analysoidaan nykyiset markkinointikäytännöt, tunnistetaan vahvuudet ja kehityskohteet sekä luodaan markkinoinnista selkeämpi kuva. Se tarjoaa arvokasta tietoa asiakasymmärryksen, resurssien kohdentamisen ja markkinoinnin tuottavuuden parantamiseen.

Auditoinnin tuloksena yritys saa konkreettisia parannusehdotuksia, jotka auttavat kehittämään yrityksen strategiaa ja brändiä. Lisäksi auditoinnin pohjalta voimme laatia markkinoinnin toimenpidesuunnitelma ja luoda markkinoinnin vuosikello jatkoa varten.

Auditoinnin sisältö

Kattava markkinoinnin auditointi sisältää seuraavat vaiheet:

  • Markkinointistrategian arviointi ja kohderyhmien määrittely
  • Verkkosivuston sisällön arviointi laadun ja asiakaslähtöisyyden kannalta
  • Somekanavien auditointi orgaanisen ja maksetun sisällön osalta 
  • Googlen orgaanisen ja maksetun toiminnan tarkastelu 
  • Keskeisten mittarien (KPI:t) ja kampanjoiden tuloksellisuuden (ROI:n) seuranta 
  • Kehityskohteiden nimeäminenja kehityssuunnitelman laatiminen

Miten markkinoinnin auditointi toteutetaan?

Auditointiin sisältyy kaksi työpajaa asiakkaan kanssa. Ensimmäisessä työpajassa paneudutaan markkinoinnin nykytilaan ja annetaan oikeudet tileihin. Toisessa työpajassa pureudutaan auditoinnissa tehtyihin havaintoihin ja laaditaan kehityssuunnitelma. 

Prosessi

Projektin kesto noin 3-4 viikkoa.

Aloituspalaverissa määritellään yhdessä auditoinnin sisältöön vaikuttavat tekijät (mm. yrityksen toiminnan kannalta tärkeät tapahtumat, markkinoinnin kausivaihtelut ja sesongit) sekä sovitaan auditoitavat kanavat.

Auditoitavien kanavien sekä mittareiden ja tuloksellisuuden läpikäynti ja analysointi.

Käydään yhdessä läpi auditoinnin raportti ja kehitysehdotukset.

Auditoinnin perusteella voidaan toteuttaa markkinoinnin vuosisuunnitelma tai kampanjasuunnitelmia.

Tarjouspyyntö

: 1000